donderdag 31 december 2015

Groningen laatste ronde

Gisteren was alweer de laatste ronde was Schaakfestival Groningen. Met 4 uit 9 tegen 9 titelhouders en een wwe van +2.16 kijk ik tevreden terug op het toernooi. Helaas heb ik uit de laatste drie rondes maar een half punt gehaald. Mijn laatste partij tegen IM Mark Berkovich ging in de opening erg goed. Hij speelde Ragozin, met Lb4 en we volgden de variant met Da4+ Hij speelde zijn loper op b4 terug naar d6 om vervolgens met e5 mijn centrum aan te tasten. Toen ik daarna d5 speelde, speelde ik op de damevleugel en mijn tegenstander aan de andere kant. Maar omdat hij zijn sterke paard tegen mijn slechte loper afruilde, kon ik de stelling openen met f4. Hij liet slaan op e5 en ik kreeg een vrijpion. Ondertussen had ik remise aangeboden gekregen. Ik wees het af omdat ik dacht dat ik beter stond maar dat viel eigenlijk best tegen. Toen ik te vroeg met een actie begon kreeg mijn tegenstander ineens counterspel. Daarna kwam ik al vrij snel minder te staan en we kwamen in een eindspel met ongelijke lopers maar wel nog met zware stukken terecht. Ik had alleen een pion minder en omdat ik op zet 40 door tijdnood een blunder maakte, kon ik daarna direct opgeven. Bij de prijsuitreiking kreeg ik de aanmoedigingsprijs van Jan Colly overhandigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten